Home
Stævne i Schwerin 10-11. oktober PDF Udskriv Email
Onsdag, 14 Oktober 2015 19:52

Solvej og jeg var i sidste weekend i Schwein for at sejle Petermännchenregatta.

Vi lurede lidt på vejret, før vi torsdag aften tilmeldte os som de sidste af 22 Contendere.

Vi lånte Pers trailer og tog afsted fredag eftermiddag lige efter job. 6 timers kørsel (420 km), og vi var fremme ved Schweriner Segler-Verein von 1894. Det var ikke svært at finde, og med en meget stor helt flad græsplæne lige udenfor klubhuset, så var teltet hurtigt slået op og vi kunne komme til ro.

Første start om lørdagen var kl 12:00, så vi havde fin tid til at pakke jollerne ud. Vejret var som lovet 5m/s fra øst og høj solskin - men koldt. Skippermøde kl. 10:30 og så på vandet.  En lille sejltur gennem den Schwerinske skærgård mellem sten og sømærker I massevis, og så var vi ved banen.

Der var 4 klasser på same bane: 505, Korsar, Moth og Contender.  Rullende starter og vi fik 4 sejladser lørdag. Vi havde mange spændende og udfordrende situationer med klynger af både ved mærkerne, og adskillige  “yes” oplevelser, som er dem, der gør, at vi sejler, selvom vi sjældent kommer først I mål.

4 klasser på banen er dog lidt meget, så der skulle nogen tålmodighed til ind imellem.

Sejladsen tilbage fra banen mod Schwerin var I sig selv en oplevelse. Det smukke slot og byens mange flotte tårne og bygninger stående som siluet mod den røde nedgående sol – smukt.

Det var koldt og de fleste frøs vist lidt, så den varme gløg, med varme pølser til, gjorde godt. Om aftenen blev vi beværtet med den fineste buffet og en Tysk øl på den virkelig charmerende restaurant tilhørende klubben. Alt sammen inkluderet i tilmeldinggebyret på 30 Euro. Man får noget for pengene I Schwerin
J

Søndag bød ligeledes på høj sol og 5m/s fra øst.  Første start kl 10:00 og sidste start kl 12:00.
To sejladser blev det til.  Men - under sidste sejlads tiltog vinden til 6-8m/s fra øst, og det gav meget drama, ikke så meget på banen, men ved anløb af “havn”, hvor bro og slæbested var blevet omdannet til et inferno af bølger, væltede både og våde mænd og kvinder. Stor risiko for knust materiel, men vi overlevede næsten skadeløse.

Vi placerede os begge lige omkring midten af feltet, men Solvej måtte desværre udgå af de sidste sejladser på grund af en roskade efter kontakt med en sten - øv.

Den lidt korte sejldag søndag betød at vi kunne være hjemme igen I Aarhus kl ca. 21.

Alt I alt en regatta det nok er værd at deltage I igen.

Resultater

Stefan Schaffts billeder fra Petermänchen-regatta 2015

Venligst
Carl Johan

Billede: Jeg venter på at kunne gå i “havn”.  Fotograf Solvej.

Træningslejr i næsten ingen vind PDF Udskriv Email
Tirsdag, 06 Oktober 2015 18:56

Efterårstræningslejr stod der i kalenderen.

Men da contenderfeltet ankom til Skovshoved Sejlklub, som var hjemstedet for træningslejren i 2015, var det ikke efterårsvejr der mødte os. Derimod varme og absolut ingen vind.

Derfor startede vi lørdagen i klubhuset, hvor vi fik diskuteret trim, og træner Bjarke Johnsen delte ud af sine trimtricks.

Efter en tidlig frokost kom der lidt – med streg under lidt – vind, så vi tog ud. De sidste af os måtte dog slæbes ud til den vindstribe, Bjarke og Ole i gummibåden havde fundet ude på Øresund.

Her blev der lagt en kort bane, hvor feltet fik trænet i at sejle fart i meget lidt vind, ligesom taktik på læns blev et tema, som blev kraftigt diskuteret efterfølgende. Særligt i disse forhold viste det sig, at den rette taktik kunne betyde meget på lænsebenet. Efter sejladserne blev vi andre beriget af Søren Andreasen og Bjarkes tricks til at sejle et godt lænseben.

Allerede lørdag aften kunne vi se på vejrudsigten, at chancen for at få sejlet søndag var meget lille. Så kort inden middagen blev det besluttet at aflyse søndagens træning. Det var nok også en god beslutning, for da et par af os alligevel mødtes på havnen søndag morgen for at hente joller, så var der tæt tåge og helt fladt vand – ikke en vindkrusning kunne ses på Sundet.

Flere fotos fra sejlads i næsten ingen vind.

Lørdag aften blev også brugt på generalforsamlingen, hvor vi også fik kigget tilbage på året der gik. Et år hvor Jesper fik vist resten af contenderverdene,n at vi kan noget i denne klasse i Danmark, da han vandt Kieler Woche. Derudover bød året også på VM, hvor ni danskere var med – med Søren Andreasen som bedste dansker på femtepladsen i et hårdtvejrsstævne i Holland.

/Jon Møgelhøj – DEN-55

contendertræning video'er september 2015 PDF Udskriv Email
Fredag, 25 September 2015 19:21

Jeppe og Søren har klippet et par gode contender-videoer sammen fra nogle af deres træningsture i blæsevejr  i september 2015.

Jeppe Sørner træner i blæsevejr ved Stevns (september 2015)

Søren Andreasen træner i blæsevejr ved Hellerup (september 2015)

Carl Johan i knap så megen vind, men meget hurtig noget af tiden (september 2015)

Generalforsamling DCA 2015 PDF Udskriv Email
Lørdag, 12 September 2015 00:00
Kære medlem af DCA
Indaldelse til generalforsamling i DCA lørdag den 3. oktober 2015 kl.  i Skovshoved Sejlklub.

Dagsorden er ifølge DCA vedtægter:
  1. Tage stilling til formandens beretning og regnskabet for året som er gået.
  2. Vælge bestyrelse og revisor.
  3. Tage stilling til evt. foreliggende forslag fra bestyrelse og medlemmer. Alle forslag, der ved deres vedtagelse forpligter klubbens eller medlemmernes økonomi, skal være bekendtgjort I indkaldelsen.
  4. Fastsættelse af kontingent for det kommende år.
  5. Behandle emner på forespørgsel fra medlemmer. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig såfremt den er lovligt indvarslet og beslutninger træffes efter simpelt flertal. Medlemmer, der er forhindret i fremmøde, kan afgive stemme ved fuldmagt.
DCA vedtægter kan findes her:

Forslag, der ønskes behandlet jævnfør dagsordenens pkt. 3, skal være bestyrelsen i hænde senest fredag den 18. september.

Regnskab og budget printes ikke til generalforsamling. Du skal medbringe det i papir eller ipad/bærbar PC/smartphone.